Roman Neuschl: V DNA máme podporu slovenského športu

Štyristo domácich, šesťsto zahraničných živých prenosov v celkovom trvaní vyše 4-tisíc hodín. To je bilancia ročného pôsobenia televízie JOJ Šport. Jej riaditeľ Roman Neuschl hovorí, že plán splnili do bodky. A výsledkom sú spokojní diváci.


Je to už rok, čo ste spustili novú športovú televíznu stanicu JOJ Šport. Naplnila vaše očakávania?

Od začiatku vysielania JOJ Športu sme mali na zreteli našu víziu a koncept, ktoré sme dokázali v priebehu uplynulého roka systematicky rozvíjať. Vedeli sme a vieme, že pripravujeme dlhodobo udržateľný športový koncept, ktorý bude mať pod plnou kontrolou produkciu športových programov, licencie, vzťahy so športovými zväzmi a hlavne, bude sa focusovať na prezentáciu slovenských športovcov v domácich a zahraničných ligách. Okrem živých športových prenosov vysielame aj publicistické relácie, v ktorých vytvárame priestor športovcom, ligám, športovým talentom a aj menšinovému športu. Dnes máme vo vysielaní všetky produkty, ktoré sme si určili ako základné atribúty vysielania, intenzívne sa venujeme podpore talentov a v týchto dňoch koncipujeme predikt vysielania na roky 2026 – 2030. Z tohto hľadiska môžem povedať, že sme do bodky naplnili náš plán na prvý rok. Naše očakávania a ich naplnenie sa odrážajú v diváckej spokojnosti a v našom prípade aj
v spokojnosti licenzorov a športových zväzov, ktorých športy prezentujeme a vysielame. Spätná väzba od nich je veľmi pozitívna.



Na začiatku ste od divákov čelili kritike pre nižšie pokrytie. Niektorí operátori nemali JOJ Šport v ponuke. Aká je situácia dnes?

JOJ Šport je dnes dostupný takmer pre 90 percent divákov na Slovensku, sme v distribúcii všetkých veľkých operátorov. Na úvod sme síce chýbali v ponuke jedného veľkého operátora, no situácia sa vyriešila v prvom kvartáli tohto roka a odvtedy si JOJ Šport môže pozrieť drvivá väčšina slovenských divákov.

Ktorý program bol najsledovanejším?

Divácky najžiadanejšie sú jednoznačne preteky Petry Vlhovej a bratov Žampovcov, vynikajúco sa však uchytili a divákov zaujali svetové poháre a majstrovstvá Európy v kanoistike, futbalové zápasy Slovnaft Cup, Davis Cup, zápasy basketbalovej a volejbalovej reprezentácie či Majstrovstvá sveta hokejistov do 18 rokov a Danube Cup. Petra je však slovenský športový fenomén, jej preteky sú dlhodobo topkou sledovanosti a nás teší, že od tejto sezóny vysielame už všetky preteky Svetového pohára FIS, okrem pretekov v Rakúsku. Popri Petre sa však veľmi dobre uchytili aj preteky, kde neštartovala, či už to boli zjazdy Martina Bendíka alebo obrovské slalomy Adama a Andreasa Žampovcov, ktoré sme tak ako Petrine preteky odvysielali vždy kompletné, so štúdiami a s aktuálnymi informáciami z dejiska pretekov. Pri lyžovaní nesmieme zabudnúť ani na freestyle a snoubord, teda na Sama Jaroša a Klaudiu Medlovú, ktorí majú v kolotoči FIS menší počet pretekov, ale majú silnú fanúšikovskú základňu, a my sme všetky ich preteky priniesli ako prvá športová televízia na Slovensku v LIVE vysielaní. Sme radi, že sa nám balík FIS, ktorý bol licenčne pre Slovensko voľný, podarilo zakúpiť a preteky vysielať.



Ktoré menšie športy sa vám ukázali ako perspektívne z hľadiska možností pritiahnutia divákov k televízorom?

Ku každému športu pristupujeme vždy individuálne, a to tak, aby sme ukázali jeho najúspešnejších predstaviteľov, najzaujímavejše zápasy, počiny, ktoré pomáhajú vytvárať jeho atraktivitu a hodnotu v očiach fanúšikov a všetkých, ktorí sa okolo športu pohybujú, či už ako manažéri alebo prípadní sponzori. Ak by sme chceli získať čo najviac divákov, asi by bolo najlepšie mať na obrazovke natrvalo lyžovanie a hokej, ale to by bol veľmi krátkozraký prístup. Gymnastika, atletika, ale dnes už napríklad aj bouldering sú športy, ktorými si prešli takmer všetci vrcholoví športovci na Slovensku aj v zahraničí, je to základ pohybovej prípravy, a preto k vysielaniu týchto športov pristupujeme s jasným cieľom – priniesť ich na obrazovky v atraktívnej forme, v stráviteľnej dĺžke vysielania a hlavne s edukatívnym rozmerom pre mládež či pre ľudí v produktívnom veku, aby nezabudli, že športovať sa dá v každom veku. Špecifickými menšinovými športmi sú pre mňa aj parkúrové jazdectvo alebo automobilové okruhy, ktoré nemajú mainstreamové zameranie, ale skupina divákov okolo týchto typov športov predstavuje zaujímavý segment diváka, ktorého naším vysielaním tiež radi oslovujeme.



Od začiatku ste hovorili, že vaším primárnym cieľom nie je vysoká sledovanosť ani napĺňanie veľkých budgetov z reklamy, ale podpora slovenského športu. Podarilo sa vám tento cieľ splniť?

Podpora slovenského športu je neodmysliteľnou súčasťou našej DNA. S týmto poslaním sme vstupovali na trh a po roku práce na základe spätných väzieb vieme, že to bola najsprávnejšia cesta. Za rok – od októbra do októbra – sme odvysielali na JOJ Športe viac ako 4-tisíc hodín prenosov naživo, z toho sme pre televízne vysielanie vyprodukovali takmer 400 živých prenosov z domácich športovísk a 600 živých prenosov sme prevzali zo zahraničia, pretože v súťažiach, pretekoch a na turnajoch pôsobili slovenskí športovci. Komunikácii slovenského športu sme za 12 mesiacov venovali v našom vysielaní 4-tisíc hodín. K tomu sme pripravili viac ako 130 dokumentov s názvom V pozadí úspechu, v ktorých predstavujeme slovenských športovcov, ale aj ľudí z manažmentu slovenského športu. Na začiatku vysielania JOJ Športu sme nemali takto kvantifikované ciele, ale po ročnej bilancii som kolegom poďakoval a pogratuloval.


Čo počúvate od jednotlivých športových zväzov, darí sa im aj vďaka tomu, že sa ich športy objavujú na obrazovke, lepšie komunikovať s firmami a zháňať sponzoring?

S viacerými zväzmi pravidelne komunikujeme, počúvame, aké sú ich potreby a snažíme sa to podstatné implementovať do spracovania live prenosov alebo štúdií. Mnohé športy ani nepredpokladali, že by sa mohli dostať na televíznu obrazovku a už vôbec nie, že by sa tak mohlo stať v priebehu jednej sezóny s dvomi alebo tromi projektmi, alebo že by ich liga mala na obrazovke garantovaný zápas z každého ligového kola. Mnohé zväzy nemajú vzhľadom na nie príliš štedrú dotačnú schému ani podmienky na vytvorenie marketingového oddelenia, preto sa im snažíme pomôcť pri vytváraní komunikačného balíka. Vzhľadom na to, že tých stretnutí je čoraz viac, je to pre nás pozitívny signál, že JOJ Šport zvýšil povedomie o slovenskom športe a klienti komunikujú so zväzmi intenzívnejšie.



Čím chcete osloviť mladšiu generáciu fanúšikov, pre ktorú lineárna televízia nie je taká atraktívna, a uprednostňuje skôr online?

Contentom. Počas roka sme odvysielali veľké množstvo vrcholných športových podujatí so zastúpením slovenských tínedžerov. Majstrovstvá Európy v basketbale U18, Hlinka-Gretzky Cup, MS v hokeji U18, turnaj štyroch krajín U18 aj U17, viaceré gymnastické vrcholové podujatia, v publicistike sa intenzívne venujeme teenage športovcom – slovenským športovým talentom. Vybrali sme si ťažšiu cestu, veríme však, že mladých ľudí dostaneme k obrazovkám cez ich rovesníkov, spolužiakov, rodinu. Hlavnými nositeľmi športu na Slovensku musia byť samotní športovci. Pracujeme intenzívne na tom, aby sme poskytli vyvážený priestor vrcholovému športu a športovým talentom. Podporou mladých športovcov prispievame k ich poznateľnosti už v ranom veku, s tým ide ruka v ruke popularita nielen jednotlivcov, ale aj športov, v ktorých pôsobia. Myslíme si, že takto dokážeme zjednodušiť cestu športovcom a zväzom za sponzorskými peniazmi. Roztočená športová špirála prinesie lepšie vnímanie, financovanie a spopularizovanie športu v celospoločenskom rozmere, a tým sa nepochybne zvýši záujem aj mladšieho publika o sledovanie športových prenosov na JOJ Šport, ktorý dokáže ponúknuť širokú paletu športov.



Zostanú športové prenosy iba na JOJ Šport alebo plánujete ich zaraďovania aj na iné kanály?

Hlavným vysielacím kanálom športu medzi televíznymi stanicami JOJ Group je JOJ Šport. S penetráciou takmer 90 percent je naša športová televízia dostupná v drvivej väčšine domácností a diváci sú na tento model po roku fungovania navyknutí.

Uvažujete aj nad platenými prenosmi na JOJ PLAY, tak ako to už funguje na Voyo?

JOJ Šport je dostupný v JOJ Play nateraz ako lineárna televízia. Máme pripravený model, keď sa aj nelineárny stream bude zobrazovať na JOJ Play. JOJ Šport vyprodukuje ročne viac ako 2 500 športových prenosov v plnej televíznej kvalite zo slovenských športovísk, k tomu produkujeme viaceré zahraničné ligy a súťaže a v neposlednom rade máme aj zopár stoviek prenosov, ktoré vieme nabrať v rámci licencií a zobraziť používateľom. Model ako služba, ktorú spomínate, robiť určite nebudeme, to sa mi zdá ekonomicky neefektívne.


Sú podľa vás streamingové platformy budúcnosťou športových prenosov?

To závisí od typu športu, ponúkanej súťaže a licenzora alebo producenta, ktorý šport ponúka. Podľa toho, v akých balíkoch sa dostávajú do bidu, rovno vidíte, či licenzor očakáva, že zaradíte šport na VOD, alebo s ním pôjdete do lineárnej televízie. Budúcnosť je teda závislá primárne od nakoncipovaného balíka, contentu, ktorý kupujete. Spresním. Ak si kupujete futbalový balík, kde dostá- vate za istý objem peňazí asi 320 zápasov na sezónu, ale ligové kolo so 16 zápasmi sa hrá len v jeden deň v jednom alebo v dvoch konkrétnych časoch, je jasné, že inde ako na VOD to nedokážete monetizovať. Opakom tohto modelu sú napríklad preteky v lyžovaní, kde je kalendár spravený tak, že sa 95 percent pretekov neprekrýva, a teda môžete balík s pozitívnym výsledkom odvysielať v lineárnej TV. A v neposlednom rade sú tu súťaže, ktoré vyrástli na lineárnej TV a po nabalení kritickej masy divákov switchli na pay-per-view model. Pri nich očakávam, že sa v nejakom čase vždy budú vracať aj na lineárne televízie, aby do- kázali cez mass market obnovovať a zvyšovať divácku masu a následne opäť v pay-per-view rast na výnosoch.
Pri viacerých športoch, primárne dostupných na VOD platformách, je úzka korelácia medzi veľmi vysokou až neadekvátnou sumou za licencie a potrebou monetizovať zakúpený content. Vzhľadom na to, že cena za licencie kvalitných športov neklesá a ochota zákazníka platiť stále sa zvyšujúcu sumu nie je nekonečná, môže to byť pre takto orientované streamingové platformy v budúcnosti problematické.



Ako sa vám darí obchodne? Dokážete presvedčiť zadávateľov reklamy, že šport, konkrétne slovenský šport, je dobrý produkt?

V prvom rade chcem pri tejto otázke poďakovať nášmu generálnemu partnerovi spoločnosti TIPOS za dôveru, ktorú nám dal pred štartom JOJ Šport. Za dôveru v koncept aj v schopnosť postaviť športovú televíziu v takých rozmeroch a úspešne ju viesť. Teší ma, že sme stretli ľudí, ktorým úprimne záleží na rozvoji slovenského športu a že s nami vstúpili do spolupráce. A rovnako sa teším aj z tradičných a nových obchodných partnerov, ktorí spájajú svoju značku s vysielaním JOJ Šport.


zdroj: strategie.sk

objavte viac B2B rozhovorov

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram