Erika Tóthová: Najnovší ťahák streamovacích služieb nás neovplyvnil, slovenský divák má unikátnu vlastnosť

Slovenské televízie o divácku priazeň bojujú vlastnou tvorbou, aj premiérami veľkých zahraničných filmov. Tie budú aj počas jesennej sezóny patriť k hlavným večerným ťahákom a TV JOJ spoločne s Markízou uvedú premiéry viacerých známych blockbusterov. Ako však nákup práv na zahraničné veľkofilmy prebieha a čo chce vlastne slovenský divák v televízii sledovať? Spýtali sme sa Eriky Tóthovej, riaditeľky oddelenia akvizícií skupiny JOJ, ktorá v rozhovore pre FonTech.sk približuje aj to, že pravidlá hry v mnohom menia aj streamovacie služby na čele s Netflixom či Disney+.


K vrcholom filmovej jesene na JOJ budú patriť napríklad Rýchlo a zbesilo: Hobbs a Shaw či Rozhnevaný muž. Majú Slováci vo vysielaní radi hlavne akčné filmy?

Slováci majú radi „dobré filmy s dobrým príbehom“ 😊 akčné, rodinné, romantické, dobrodružné, pútavé filmy, ktoré si pozrú s celou rodinou spolu.
Overené klasiky majú radi hlavne cez sviatky a premiéry zas uprednostňujú počas roka, pričom platí čím viac a čim novšie, tým lepšie.



Čím je slovenský divák z hľadiska preferencií špecifický?

Nie je špecifický, slovenský divák je skôr predvídateľný divák, ktorý má v televízii rad nekomplikované, nenáročné, oddychové a prvoplánové filmy. Dobre sa darí aj filmom s predvídateľným koncom, no s príbehom, ktorý zaujme a upúta počas celého filmu.
Stáva sa, paradoxne, že veľký blockbuster dosiahne v televízii nižšiu sledovanosť, ako menej známy, neopozeraný film, ktorý má skvelý príbeh.



Ako veľmi sa pri zostavovaní programovej štruktúry zvažuje obsah, ktorý do ponuky uvedú konkurenčné televízie?

Filmy sú len jednou zložkou vysielacej štruktúry. Divákom ponúkame pôvodnú tvorbu, teda seriály, televízne shows, kvízy, reality show, potom akvizičné seriály a docu-shows, v neposlednom rade spravodajstvo. Televízna ponuka vzniká podľa sofistikovaných pravidiel a samozrejme, aj na základe toho, čo vysiela konkurencia. Filmy sú dôležitou súčasťou nášho programu, máme skúsenosti, ktorý filmový žáner v ktorom vysielacom slote pravdepodobne zahrá najlepšie, ale v konečnom dôsledku je to alchýmia. Úspech môže ovplyvniť takmer všetko – od počasia počínajúc, cez kvalitu, vzájomnú súhru titulov nasledujúcich po sebe, divácky zvyk, až po konkurenčné vysielanie.

Stáva sa často, že o vysielacie práva na rovnaký film musíte súperiť s konkurenciou?

Áno, veľmi často, dokonca ak umožníte JOJ-ke a konkurencii vybrať z 10 rovnakých filmov 3-4 ťažiskové tituly, obe strany vyberú väčšinou tie isté 😊


Čo v takomto prípade o pridelení práv rozhoduje?

Rozhoduje celkový balík, ktorý kupujete – jeho rozsah, štruktúra a ponúknutá cena.

Mohli by ste nás v krátkosti previesť krokmi, ako nákup veľkých hollywoodskych filmov a licenčného obsahu vlastne prebieha?

Ponuky prichádzajú do televízii priebežne a televízie sa rozhodujú na základe svojich preferencii, počtu vysielacích okien, počtu ťažiskových filmov a svojich budgetov. Distribučným firmám a štúdiám dávame ponuky podľa vlastného uváženia, niekedy podľa asking fee a niekedy to prebieha systémom bidovania.


Aké náklady nákup hollywoodskych veľkofilmov sprevádzajú? Hovoríme o desiatkach alebo stovkách tisíc eura.

Nie sú to „lacné pálky“, hlavne ak ide o filmy, ktoré zarobili vysoký boxoffice a filmy, ktoré chcú získať všetci v danom teritóriu.
Nedá sa hovoriť o nejakej konkrétnej sume, všetko závisí od celkovej ponuky, počtu vybratých filmov a seriálov od predajcu, dôležitá je atraktivita kontentu na danom trhu, dĺžka licencie, či kupujete len pre lineárnu televíziu alebo máte záujem aj o VOD práva, ak sú dostupné. Finálna cena jednotlivého filmu alebo balíka filmov je daná súhrnom týchto faktorov.


Sú práva na vysielanie obmedzené časom, prípadne frekvenciou vysielania?

Aj časom, aj frekvenciou vysielania – distribučná firma má svoje predstavy, očakávania a limity a televízie svoje štruktúry a periodicitu vysielania.
Predstavy a limity na oboch stranách sa dolaďujú aj v nadväznosti na ponúkanú cenu.

Môžete zakúpené filmy neskôr vysielať aj na svojich sesterských staniciach, prípadne online platforme JOJ Play?

Každý film či balík máme dohodnutý podľa individuálnych kritérií. TV stanice nakupujú práva aj na sesterské tzv. sekundárne kanály, kvôli lepšej využiteľnosti frekvencie vysielania, kvôli licenčným sumám a investícii do jazykovej verzie. Niektoré práva sú dostupné len na lineárnych staniciach, niektoré viete kúpiť aj na streamovaciu platformu.

V roku 2020 ste uzavreli exkluzívne partnerstvo s Disney, vďaka čomu na JOJ boli odvysielané jedny z najpopulárnejších filmov súčasnosti. Ako tento nákup hodnotíte s odstupom času?


Aj s odstupom času si dovolíme tvrdiť, že sme spravili najlepšie rozhodnutie - bolo to v správnom čase a v správnom nastavení štruktúry celého dealu. Súčasťou dealu boli klasiky a divácke filmy a seriály, o ktorých sme vedeli, že na istý čas sa k vysielacím právam nedostaneme kvôli pripravovanej Disney+. Premiéry a reprízy nám veľmi pomohli v ťažiskovej primetime sezóne.

Plánujete podobne veľký nákup zopakovať aj v budúcnosti? V hre je napríklad štvrtá fáza filmov od Marvelu..


Radi by sme takéto nákupy preferovali aj v budúcnosti, ale treba povedať, že tieto filmy už dnes sú a budú súčasťou exkluzívneho obsahu streamov štúdii a k slovenským právam sa dostaneme len po dlhšom čase, ak vôbec…..

Znižuje atraktivitu nákupu vysielacích práv skutočnosť, že viaceré tituly sú u nás už dostupné na streamovacích platformách?

Ťažko povedať, skúsenosť so streamovacími službami a predovšetkým s ich množstvom, je relatívne nová. Podľa diváckeho správania, s akým sme sa stretávali doteraz, sledovanie filmu v televízii oplyvnil fakt, že film je aj na streamovacej platforme, iba zanedbateľne alebo vôbec. V každom prípade je to dobrý argument pri vyjednávaní o cene filmu😊)

Cítite zo strany veľkých produkčných spoločností, že si svoj obsah po predstavení vlastných streamovacích platforiem na Slovensku chránia viac alebo sa v tomto smere situácia pri vyjednávaní nezmenila?

Chránia si ho viac, resp. ak nemajú svoje vlastne streamy, tak svoj obsah predávajú veľkým streamovým platformám a situácia pri vyjednávaní sa mení dokonca aj v rámci roka. K niektorým titulom sa nedostaneme vôbec, k niektorým až po dlhšom čase…..


Ako je to pri zakúpenom obsahu s dabingom? Zabezpečujete si jeho výrobu vo vlastnej réžii?

Dabing realizujeme vo vlastnej réžii, hlavne čo sa týka premiérových filmov a seriálov. Pri dokúpení práv používame svoje vlastné slovenské verzie, pripadne ich dokúpime z dostupných zdrojov.

Môžete vo vysielaní použiť napríklad verziu dabingu z kín?

Slovenský dabing sa robí pre kiná iba príležitostne, väčšinu filmov kiná uvádzajú s titulkami. Výnimkou sú detské animované alebo rodinné filmy. Ak sa k takémuto dabingu vieme dostať za výhodných podmienok, uprednostňujeme ich.

Je pre JOJ zaujímavé vysielať filmy aj bez dabingu, len s podporou titulkov?

Bolo by to pre nás hlavne ekonomicky výhodne, ale slovenský divák si filmy a celkovo akvizície rád pozrie s dabingom. Na rozdiel od iných krajín, u nás je to tak zaužívané a nevieme si predstaviť vysielanie zahraničných filmov či seriálov len s titulkami, hlavne ak je našim cieľom ponúkať atraktívny obsah širokému okruhu divákov.

Televízie síce iba vstúpili do jesennej sezóny, určite už však plánujete aj obsah na jar. Mohli by ste naznačiť, aké zahraničné veľkofilmy JOJ vo svojom obsahu uvedie?

Nechajte sa prekvapiť, pripravujeme naozaj pestrú ponuku pre celú rodinu. Budeme sa snažiť naschedulovať filmové tituly v tom najsprávnejšom čase a vysielacom okne, aby sa na ne diváci dopredu tešili. Na svoje si prídu aj milovníci českých a česko-slovenských premiérových filmov, ktoré sa našim divákom páčia a my máme vždy veľkú radosť, keď sa nám podarí získať na ne vysielacie práva alebo dokonca byť ich koproducentom.


zdroj: fontech.startitup.sk
autor: Ľuboš

objavte viac B2B rozhovorov

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram