Marek Ružička: Porovnávame sa so špičkou vo svete

Česko Slovensko má talent je úspešnou, najdlhšie vysielanou šou na slovenskom televíznom trhu. Televízie JOJ a Prima prinesú na obrazovky túto jeseň už jedenástu sériu a kto iný by vedel lepšie porozprávať o tom, kam sa šou posúva a čím ešte dokáže prekvapiť, ako jej kreatívny producent Lukáš Franta a dramaturg Marek Ružička?

Marek Ružička

ČSMT patrí stále medzi najsledovanejšie slovenské šou. Máte nejaký kľúč, čoho sa držíte, aby ste udržali sledovanosť diváka?

Lukáš: Mám dve heslá, ktorými sa snažím riadiť. Jedno je „nikdy nemeň víťazný tím“ a druhé je „čo sa nepáči, to umiera“. A medzi týmito dvoma heslami sa snažíme balansovať. Divákovi dodávame to, čo má rád, ale zároveň vymýšľame, ako ho prekvapiť, ako priniesť niečo nové, aby sme danú šou posunuli trošku ďalej. Napríklad v tomto ročníku sme priniesli piateho špeciálneho porotcu. Hoci sme si už párkrát vyskúšali nejakého hosťujúceho porotcu, tentoraz sme išli do toho naplno a doplnili sme ho do stálej poroty.

Marek: A priznám sa, že lavírujeme na dosť tenkom ľade. Už sme aj zvažovali, že vymeníme celú porotu, ale potom sme uznali, že kto by to dramaturgicky držal pokope. Preto sme minulý rok prišli k názoru, že vyskúšame nové tváre, ale tých stálych, ktorí fungujú, si tam necháme. Minulý rok sme skúsili uvoľniť tempo vo vystúpeniach a dávame priestor pomalšiemu storytellingu. Myslím si, že tieto dve veci sa nám osvedčili a diváka sme si udržali.


Ako veľmi sa musíte držať licencie a do akej miery máte slobodu kreativity?

Marek: Zo svojej pozície som ten, kto hasí problémy alebo predstavuje novinky. Uvediem ako príklad sošku Zlatého Pátroviča, pri ktorej bol najskôr licencor nešťastný, lebo sa bál, že sa vysmievame z ľudí. Na čo sme mu vysvetlili, že toto ocenenie nedehonestuje vystupujúceho, ale ho vtipným spôsobom po uvedomení si jeho výkonu humorne ocení. Našťastie licencor vie, že niektoré veci musíme meniť. Britský alebo americký divák je iný ako náš divák. Aj vystupujúci sú v daných krajinách iní. Preto tá šou nemôže fungovať rovnako. Do určitej miery nám teda licencor dovolí slobodu, ale základ pravidiel je v šou dodržaný.

Lukáš: Pokiaľ dodržíme najzákladnejšie piliere šou, licencor nám dáva do značnej miery voľnú ruku. Pravdaže, musíme s ním všetko skonzultovať, ale máme dosť veľký manévrovací priestor v rámci mantinelov.

Lukáš Franta

Talent štartuje svoju 11. sezónu. Dá sa ešte v šou niečo nové a kreatívne vymyslieť?

Lukáš: Dá sa a ja pevne verím, že tento rok to diváci uvidia a ocenia. Avšak prioritne je táto šou o súťažiacich. O tom, akých vystupujúcich vyberieme, akí sa prihlásia. Z toho som každý rok prekvapený. Keď si myslím, že už nemôžu ľudia prísť s niečím novým, tak nás zas a znova vo všetkých smeroch prekvapia. Niekedy je to napínavé, inokedy komické alebo dojemné. Ale vždy k nám prídu ľudia, ktorí túto šou dokážu posunúť ďalej. Myslím si teda, že šou sa dá posunúť takým smerom, akým vyberieme súťažiacich. A keď ich vyberieme dobre, tak už sa veci dejú mimo našej kontroly a my sa potom len snažíme to správne pochytať a postrihať, aby diváci zažili to, čo porota a komparz počas natáčania.

Marek: Myslím si, že dávame priestor ľuďom, ktorí majú potenciál. To môže našu šou obohacovať aj v budúcnosti. Dávame priestor aj ľuďom pôsobiacim na sociálnych sieťach. Aj tento rok tam bude jeden veľmi výrazný vystupujúci, ktorí zdvihne tlak konzervatívnejším ľuďom. Ale prečo aj takého neukázať. Diváci sa sami rozhodnú. Snažíme sa ísť vopred a zbavovať sa predsudkov.


ČSMT je jeden z mála projektov, ktorý funguje federálne. V čom vidíte rozdiely medzi slovenským a českým divákom? V čom to spočíva, že je šou obľúbená aj na českom, aj na slovenskom trhu?

Marek: Podľa mňa je to tým, že je to šou o obyčajných ľuďoch, ktorí túžia byť hviezdami. A tí sú všade na svete. To je úspech tejto šou. Lebo tú emóciu a výkon vie vnímať každý. Tiež si myslím, že nemáme veľké jazykové bariéry. To je určite plusom.

Lukáš: Slováci a Česi majú veľa vecí spoločných, ale aj rozdielnych. Postupom času tých rozdielov pribúda. Sme dva samostatné národy so samostatnými kultúrami. Myslím si však, že nás ešte stále spája podobný zmysel pre humor a my sa v Talente na ten humor sústreďujeme. Chceme, aby sa diváci pri tejto šou dobre pobavili a oddýchli si. A to funguje.


Prispôsobuje sa šou rastúcim trendom streamovacích platforiem?

Lukáš: Nebojujeme veľmi so streamovacími platformami. Ešte pred tým, ako sa na trhu rozvinuli známe streamy, sme bojovali s YouTubom. Internet urobil zo sveta jednu malú dedinku. Sme v konkurencii s americkým, britským, francúzskym Talentom… A to je meradlo, s čím nás porovnávajú naši diváci. Hocikedy si to vedia pustiť a nerozlišujú, že v USA majú desaťnásobne väčší budget. V očiach divákov sme porovnávaní práve so špičkou vo svete. To je pre nás konkurencia.

Marek: Musíme sa však pochváliť, že hoci je náš budget oveľa menší, stále vieme držať krok aj s veľkými talentovými šou. A to nám potvrdzuje aj licencor.


zdroj: strategie.sk

objavte viac B2B rozhovorov

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram