Televízia Joj odštartovala rok 2023 s mnohými plánmi. Súčasťou sú nové seriály, rozšírenie ponuky na Joj Šport aj rebranding spravodajstva.
Slovenské televízie dlhodobo pracujú na tom, aby si udržali diváka. Televízia Joj nie je výnimkou a po tom, čo prešla veľkou premenou v reakcii na prvé mesiace pandémie, plánuje ajrebrand a zjednotenie celého spravodajstva.
Začiatkom roka rozbehla aj rozsiahlu seriálovú tvorbu. Ako však v rozhovore pre Aktuality.sk povedal riaditeľ Marcel Grega, v reakcii na novelu autorského zákona a nový zákon o mediálnych službách museli v uplynulom období odmietnuť koprodukciu na viacerých filmoch.
V rozhovore sa dozviete:
– akú veľkú časť obsahu v televízii tvorí autorská produkcia;
– ako vidí novelu autorského zákona a nový zákon o mediálnych službách;
– ako vníma streamovacie platformy;
– čo čaká Joj Play;
– ako hodnotí šou Láska na chate z hľadiska sledovanosti.
S akými víziami vstupujete do roku 2023?
Do každého roku vstupujeme s pokorou. Máme za sebou veľmi vydarenú jeseň, ambíciou každej televízie je preniesť divácku spokojnosť aj do novej sezóny, čo sa nám v prvých týždňoch podarilo nad naše očakávania.
Zameriavame sa na ďalší rozvoj našich existujúcich staníc a služieb, rozširujeme programovú ponuku Joj Šport, spustili sme novú etapu príprav rebrandu nášho spravodajstva, pre vysielanie finišujeme rekordný počet seriálov, čo nám dá možnosť reagovať na divácke preferencie v krátkom čase.
Zároveň pokračujeme v budovaní zdravej, stabilnej spoločnosti, ktorá aj v krízových časoch ochránila pracovné miesta a rozšírila svoje aktivity do nových segmentov.
STREAMOVACIE PLATFORMY
Vnímate, že diváci sledujú televíziu menej a viac sa sústreďujú na streamovacie platformy?
Jojka svoj najsledovanejší seriál v histórii priniesla dvadsať rokov po začiatku vysielania práve tento rok. Vnímame, že diváci majú väčší výber voľby, čo je len dobré, každý tak nachádza svoj spôsob sledovania televízneho obsahu, aký mu práve vyhovuje. Klasická lineárna televízia má však v slovenských domácnostiach stále dominantné zastúpenie.
V minulom roku, kedy na Slovensku spustili platené služby viacerí veľkí hráči, sledoval priemerný divák televíziu viac ako 4 hodiny denne. A to vrátané tých, ktorí si televíziu počas dňa nezapli vôbec. Navyše, podľa Brand Study, ktorú sme realizovali v roku 2022, pätina našich divákov deklarovala, že televíziu sleduje dokonca častejšie ako v predošlom roku.
Tu sa natíska otázka, čo bolo podnetom na vznik Joj Play?
Filozofiou Jojky je byť všade tam, kde je jej divák. Preto sme dodnes ako jediná súkromná televízna skupina na bezplatnej anténe, no rovnako s naším obsahom v mobilných zariadeniach či inteligentných televízoroch s Joj Play.
Čo od toho očakávate?
Joj Play sme spúšťali ako prostriedok pre tých, ktorí náš obsah nechceli sledovať s reklamami - často sme sa stretávali s reakciou, že si zaň radšej zaplatia. Prostredníctvom Joj Play sme mohli náš obsah rozšíriť na ďalšie platformy, umožniť divákom sledovať programy v exkluzívnej predpremiére či preniesť do online širší akvizičný obsah z nášho vysielania. Zároveň sme však zachovali spôsob sledovania nášho archívu, na aký boli diváci zvyknutí doteraz.
Ako je to s predplatiteľmi? Koľko ich máte a v ktorom období ste pocítili či už väčší prílev alebo odliv?
Náš model je postavený na bezplatnom prístupe k širokému obsahu s registráciou a platenom balíčku bez reklamy, kde máme súčasne registrovaných 120 000 užívateľov. Ako pri iných službách, záujem kulminuje pri atraktívnych programoch, ktoré v prípade lokálnych platforiem diváci vyhľadávajú často v predpremiére.
Očakávate možno preskupenie a prechod väčšiny televíznych divákov na streamovaciu platformu?
Klasická televízia a on demand platformy existujú vedľa seba. Jedným z cieľov pri spúšťaní Joj Play bola prítomnosť v spomínaných inteligentných televízoroch, divák tak ostáva pri obrazovke a často si, mimochodom, zvolí práve live vysielanie, kde má dnes pohodlne dostupných desať našich televíznych staníc na jednom mieste.
Televízia prináša aktuálnosť, živé informácie a prenosy, ktoré budú v lineárnom vysielaní vždy najdostupnejšie. Aj v platenom segmente navyše platí, že dominantné postavenie zastáva domáca televízna tvorba, ktorá sa dokáže priblížiť širokej diváckej mase. Preto je lokálny obsah na Slovensku aj naďalej tak atraktívny.
Pripravujete na tejto platforme nejaké zmeny, novinky?
Vnímame spätnú väzbu našich divákov a pracujeme na aktualizácii užívateľského prostredia. Súčasne, prirodzene, nakupujeme nový obsah a pripravujeme projekty už aj s ohľadom na túto cieľovú skupinu.
NOVELY A NOVÉ MEDIÁLNE ZÁKONY
Pred rokom vyvolala rozruch novela autorského zákona a nový zákon o mediálnych službách. Ako sa to dotklo vašej práce, plánov? Je pre vás autorská domáca tvorba udržateľná?
Nový autorský zákon škodí slovenskému audiovizuálnemu trhu, ostro sme ho kritizovali. Dlhodobo sme sa spoločne s odborníkmi pokúšali o racionálnu debatu, no výsledkom je textácia, ktorá zlepšenie stavu žiadnej strane nepriniesla. Naopak, stretávam sa s viacerými autormi, ktorých zárobky poklesli.
Zákon v tejto podobe neumožňuje jednorazovo vysporiadať autorské práva, ako je to bežne v špecifických prípadoch v zahraničí či v susednej Českej republike. Za takýchto podmienok je v slovenskom prostredí nemožné dotiahnutie kvality na úrovni zahraničných produkcií.
Sami sme museli v uplynulom období odmietnuť koprodukciu na viacerých filmoch a myslím si, že napriek našej niekoľkoročnej snahe podporovať vznik nových filmov sa nebudeme môcť za týchto podmienok podieľať ani na ďalších.
Ministerstvo kultúry v roku 2022 navrhovalo, aby médiá mohli vytvárať samoregulačné orgány. Ako ste k tomu pristúpili?
Ako predseda predstavenstva Asociácie televíznych vysielateľov Slovenska spolu s členmi asociácie takýto samoregulačný rámec dlhodobo presadzujeme. Predložili sme niekoľko návrhov sledujúc modernú svetovú prax, napríklad vo funkčnej ochrane maloletých, na ktorú dlhodobo apelujeme.
Súčasný stav je reaktívny a o porušení zákona sa dozvedáme až po podaní podnetu na Mediálnu radu, mesiace po odvysielaní relácie, filmu alebo reportáže. Samoregulácia prináša riešenia, ktoré nebudú postavené len na sankčnom mechanizme, ale poskytnú právnu predvídateľnosť a schopnosť overovať včas, či je obsah pripravený do vysielania v súlade so zákonom.
Prvé správy o činnosti samoregulačných orgánov budú dostupné približne v marci 2023. Čo od nich možno očakávať?
Očakávame postupné zvyšovanie právnej istoty a poučenia do budúcna, ktoré zároveň vytvoria efektívnejší a promptnejší mechanizmus kontroly zákonnosti vysielania ešte pred tým, ako sa obsah dostane k divákovi. Príkladom je komédia Niečo na tej Mary je, ktorú regulátor vyhodnotil ako problematickú takmer dve desaťročia po tom, čo sa kontinuálne vysielala naprieč televíziami. Takto si efektívnu ochranu maloletých nepredstavujeme.
Ako vnímate možnosť odvysielať 72 minút reklamy vo večernom bloku, pričom to nemusí byť rozdelené medzi hodiny? (predtým maximálne 12 minút reklamy v každej hodine). Nebojíte sa, že by iné rozvrhnutie mohlo „odplašiť“ divákov?
Neúmerného zvyšovania reklamy v prime-time sa diváci obávať nemusia, výrazné zmeny robiť neplánujeme. Stále sme súkromná televízia, ktorá svoj obsah živí v drvivej väčšine predajom reklamného priestoru, o ktorý je medzi klientmi stále väčší záujem. Uvedomujeme si však citlivosť reklamných brejkov, zosúladenie pravidiel so svetovými štandardmi nám skôr umožní narábať s ich zaradením prirodzenejšie vo vysielaní.
SERIÁLY A VLASTNÁ TELEVÍZNA PRODUKCIA
Ako veľkú časť tvorí vaša autorská produkcia?
Naďalej dominantnú. Televízne vysielanie sa všeobecne v ostatných rokoch posunulo smerom k pôvodnej tvorbe, keď divák na hlavných staniciach očakáva výrazne viac lokálneho a premiérového obsahu, než to bolo v minulosti.
V Jojke dlhodobo razíme cestu domácich autorských námetov a aj vďaka tomuto trendu sme za ostatné sezóny priniesli suverénne najviac domácich seriálov a súčasne nadviazali spoluprácu s vôbec najširším okruhom autorských tímov a najlepšími tvorcami na trhu.
Naša tvorba je čoraz častejšie žiadaná v zahraničí, spoluprácu si pochvaľuje aj Česká televízia, s ktorou už pracujeme nielen na seriáloch, ale aj filmoch, ako v prípade našej prvej rozprávky Krakonošovo tajomstvo, ktorá uplynulé Vianoce zožala mimoriadny úspech.
Je ťahákom Nemocnica, Hranica alebo iný projekt?
Ťahákom diváckej priazne je štvrtú sezónu po sebe seriálová Nemocnica, ktorá si aj po príchode novej konkurencie udržuje s takmer pol miliónom divákov postavenie lídra na trhu.
Rovnako tak Bez servítky, ktoré ustálo štart hneď dvoch televíznych noviniek a vo svojom podvečernom čase sa opäť dostalo do čela.
Seriál Hranica, ktorý pripravujeme s našimi ukrajinskými priateľmi, je pre nás o to dôležitejší po vypuknutí agresívnej vojny u našich susedov a dodnes si udržuje 300-tisícovú divácku základňu.
Piliermi každej televízie je spravodajstvo, na ktoré sa po vlaňajšom štarte JOJ 24 zameriame ešte viac.
REKLAMA MENOM IVETA
Ako vnímate úspech seriálu Iveta?
Iveta je mimoriadny projekt, aký sa na televíznej obrazovke objaví raz za dlhý čas. Spája v sebe viacero provokatívnych prvkov a excelentných tvorcov, čo sa odrazilo na rekordnej sledovanosti v celej histórii našej televízie, ale aj vo forme diskusie naprieč celou spoločnosťou.
Ako často sa o televíznom seriáli hovorí všade, no hlavne pre jeho posolstvo? Som presvedčený, že Iveta otvára dôležité témy, na ktoré chceme aj ako televízia upozorňovať a posúvať ich vnímanie smerom k pochopeniu a tolerancii. Za úspech považujem, že sa seriálu podarilo tieto témy preniesť aj do širšej diskusie.
Kvôli seriálu sa na vás obrátil starosta Trebišova Marek Čižmár, televízia poskytla aj stanovisko k jeho otvorenému listu. Ako vnímate vlnu istej kritiky voči seriálu?
Zamýšľam sa, či stav kultúry na Slovensku odráža viac samotný seriál alebo forma niektorých diskusií a reakcií spoločnosti. Navyše živených politickými cieľmi. Remeselne počúvame hodnotenia odbornej obce a vážime si, že Ivetu vnímajú ako moderné dielo, na úrovni vyspelej svetovej tvorby, či už po filmárskej alebo obsahovej stránke.
Vedeli sme, že otvárame citlivé témy, ktoré vyvolajú rôzne reakcie, o to intenzívnejšie, ak program zasiahne milión divákov a je najsledovanejším na trhu. Napriek tomu nás milo prekvapila ohromná pozitívna odozva divákov. Za dôležitejšie však považujem, že seriál obnažil viaceré stereotypy, ktoré si medzi generáciami predávame.
Nerozumiem tomu, keď sa musia herci obhajovať, prečo stvárnili takú alebo onakú postavu. Nikto sa doteraz nepýtal – prečo ste dosiaľ neobsadili Róma do hlavnej postavy? Prečo v žiadnom seriáli nehrá postava homosexuála? Alebo nie sú súčasťou našej spoločnosti? Verím, že seriál vytvoril priestor na sebareflexiu, pokiaľ sme jej schopní.
Beriete to tak, že aj zlá reklama je reklama a pomohlo to sledovanosti? Stretli ste sa už s podobnou situáciou?
Touto cestou sme sa pri príprave našich projektov pod mojím vedením nikdy nevydali. Iveta však vyvolala rôzne reakcie - v celej šírke názorového spektra, čo k diskusii patrí. Časti negatívnych reakcií sa dnes navyše vyhnúť nedokážete - niekedy už len z princípu vašich hodnôt, ktoré zastávate, bez ohľadu na samotný projekt. O podobnú reklamu, už len z povahy atmosféry takýchto diskusií, sa skutočne neusilujeme.
Je v pláne pokračovanie?
Nevylučujem to. Pri každom úspešnom programe sa uvažuje o pokračovaní, túto tému otvoríme po odvysielaní seriálu.
NOVÉ FORMÁTY
Pripravujete nové, podobné formáty?
Pripravujeme niekoľko ďalších projektov, ktoré sa na slovenskej obrazovke dosiaľ neobjavili. Pre vysielanie už je prichystaná autorská novinka Prokurátorka, ktorá sa po prvý raz na vyšetrovanie prípadov pozrie z pohľadu prokurátorov, vo vývoji je ďalšia unikátna miniséria s Českou televíziou Lovec, ktorá zas prinesie vyšetrovanie nezvyčajných prípadov prepojených s mystikou a nadprirodzenými javmi.
Po Ivete zároveň čoskoro predstavíme svetovo úspešnú minisériu Einstein v slovenskom spracovaní, v tomto roku tiež pripravujeme uvedenie skutočne vydarenej lokálnej verzie odľahčeného krimiseriálu Duch. Prinesieme taktiež dve komediálne novinky Webová terapia a Tomáš a Diana, ktoré patria medzi moderné projekty zacielené aj na internetového diváka.
Ako vnímate prestupy hercov medzi televíziami a rôznymi seriálmi, produkciami?
V Jojke sme sa nikdy nevydali cestou brániť hercom, aby si vyskúšali rôzne projekty a zahrali si aj u konkurencie. Hercom dávame slobodu a dôveru, že sa rozhodujú správne tak, aby sa divákom nezunovali. Aj v tomto prípade platí, že nie je všetko zlato, čo sa blyští.
Má tu zmysel hovoriť o nejakej zaviazanosti hercov, umelcov voči konkrétnemu médiu?
Pri exkluzívnych zmluvách sa televízia zaviaže, že umelcovi zabezpečí stabilnú prácu na dané obdobie. Herci potom často vstupujú aj do projektov, v ktorých účinkovať nechcú, no televízia pre nich z rôznych dôvodov inú príležitosť nemá. O to viac, ak pôvodný projekt, pre ktorý herca zlákala exkluzívnou zmluvou, neuspeje.
Sledovanosť býva pri televíznych projektoch jedným z najdôležitejších parametrov. Čo ďalšie vie rozhodnúť v ne/prospech projektu?
V Jojke to je pridaná hodnota. Pred rokmi sme sa rozhodli investovať aj do projektov, ktoré nemusia trhať rekordy sledovanosti, ale budú posúvať televízne remeslo vždy o pár krokov dopredu. Súčasne ide o námety, na aké nikto nemal odvahu, prípadne sa v slovenských podmienkach nedali zrealizovať.
Príkladom je prvý dobový výpravný seriál na Slovensku 1890, koprodukčná rukojemnícka dráma Ultimátum, ktorá svojím spracovaním žne na festivaloch úspechy, alebo veľkovýpravní Slovania, ktorí roky ležali v „šuplíku“, no vďaka našej významnej investícii, odvahe tvorcov aj skvelej spolupráci s ukrajinskými partnermi sa ich podarilo zrealizovať a dnes sa im darí aj na zahraničných platformách.
Rôzne emócie tiež spustila reality šou Láska na chate. Ako ju hodnotíte z hľadiska sledovanosti? Šli by ste do podobného projektu znova?
Formát spracovaný britskou televíziou ITV je klasický typ televíznej reality šou, ktorú sme predstavili v miernejšej podobe, než to je v iných krajinách. Ide o jeden z projektov, ktorý sme pripravili v kombinácii s cieľovou skupinou platformy Joj Play, kde nám priniesla zaujímavé čísla. V televíznom vysielaní sme však mali vyššie očakávania a neplánujeme s ním pokračovať.
Sú takéto reality šou ešte vôbec pre diváka atraktívne?
Pri reality šou už dlhoročne dochádza k najväčšiemu rozdielu medzi deklarovaným a skutočným diváckym záujmom. V realite neraz patria k najvyhľadávanejším programom na trhu.
Mnohé známe médiá či značky prechádzajú rebrandingom. Plánujete niečo podobné?
V súčasnosti už ponúkame 14 televíznych staníc, ktoré rebrandujeme priebežne. Hlavná Jojka prešla veľkou premenou v reakcii na prvé mesiace pandémie pred štyrmi rokmi, ešte predtým sme rebrandovali našu detskú stanicu vysielajúcu v slovenčine pod nový názov Jojko. Nasledovala skupina českých staníc, naše hlavné menšie kanály Joj Plus a WAU, v priebehu dvoch rokov sme pripravili identitu pre nové stanice Joj Šport a Joj 24, pričom nasledovať bude rebrand a zjednotenie celého nášho spravodajstva.
zdroj: aktuality.sk
autor: Martina Beňová