Ivana Semjanová: Slovenský divák preferuje pôvodnú tvorbu pred akvizičnou

„Tento rok sme rozprestreli produkčné krídla aj k jadranskému moru či do orientálneho Istanbulu a vyskúšali sme si produkciu so zahraničnými kolegami,” povedala Ivana Semjanová, marketingová riaditeľka JOJ Group, do ankety na tému “produkcia 2023” v novembrovej ročenke magazínu Stratégie. Okrem iného tiež hovorí o moderných parametroch, ktoré musí spĺňať pôvodná tvorba všetkých žánrov a čo produkciu v televíznom prostredí čaká v najbližších rokoch.

Na ktorých filmových projektoch ste v roku 2023 participovali?

Dlhodobo a konzistentne podporujeme nielen televíznu, ale aj filmovú tvorbu slovenskej alebo česko-slovenskej produkcie ako jeden z najväčších lokálnych koproducentov. Tento rok sme sa spolupodieľali na filmoch, ktoré pôjdu do kín v najbližších mesiacoch, resp. v roku 2024 - menovite spomeniem napríklad filmy Miki, Vojna policajtov, Jej telo, Ako prežiť svojho muža, Gump - sme dvojka, Deti Nagana, Grand prix, Nikdy nehovor nikdy, Lóve 2.

Ako sa mení z vášho pohľadu produkcia televíznych seriálov? Aké základné parametre musí dnes spĺňať, čo si to od vás ako od televízie vyžaduje a aké máte vy nároky na produkčné spoločnosti, ktoré s vami na výrobe pracujú?

Sme najväčší producent video obsahu na slovenskom trhu, zastrešujeme 13 vlastných televíznych staníc, obchodujeme viac ako 50 partnerských webových portálov a máme tiež svoju streamovaciu službu JOJ play. Množstvo pôvodného kontentu, ktoré potrebujeme vyrobiť pre to, aby sme mohli ponúkať kvalitné tituly nášmu publiku, je nesmierne. Slovenský divák preferuje pôvodnú tvorbu pred akvizičnou, čo je pre nás finančne veľmi náročné, zároveň nám to však dodáva drive a vedomie, že nesmieme zostať stáť na mieste. Aby sme pokryli čo najviac diváckych záujmov, tento rok sme spustili stanicu JOJ Svet, čím do nášho portfólia pribudol kanál s dokumentárnymi filmami, a to aj s pôvodnými slovenskými dokumentárnymi cyklami, ktoré budeme vyrábať buď sami, alebo v spolupráci so zahraničnými produkciami. Je to počin, na ktorý sme v JOJ Group právom hrdí. Čo sa týka moderných parametrov, ktoré musí pôvodná tvorba všetkých žánrov spĺňať, je to predovšetkým kvalita (technológie, výprava, umelecká úroveň spracovania a interpretácie, aktuálno-spoločenská téma), ale do popredia sa v poslednom období dostáva green filming, teda spôsob nakrúcania, pri ktorom šetríte emisie, náklady a podporujete udržateľnosť, aby ste čo najviac znižovali vplyvy na životné prostredie. Všetky tieto parametre sa potom premietajú do podmienok, ktoré vyžadujeme od našich spolupracovníkov a partnerov.

Aký produkčne najnáročnejší projekt ste v roku 2023 realizovali? V čom bol výnimočný?

Napríklad zahraničnými produkciami nových seriálov – my dnes už nenakrúcame len na Slovensku či v susednom Česku. Tento rok sme “rozprestreli produkčné krídla” aj k jadranskému moru či do orientálneho Istanbulu a vyskúšali sme si produkciu so zahraničnými kolegami, čo bolo podnetné a poučné pre obe strany. Spoluprácu naprieč krajinami si pochvaľujeme a plánujeme realizovať aj do budúcna. Pre diváka to bude takisto prínosné, vidieť nové, nádherné a hlavne neopozerané lokácie, ktoré sú jedným z dôležitých protagonistov v akejkoľvek video tvorbe.

Aké máte plány na rok 2024? Ktoré projekty budú pre vás zásadné?

Minulý a tento rok sme produkovali seriály, ktoré diváci uvidia na obrazovke v rokoch 2024-25. Zdôrazňujeme to, pretože výrobu seriálov plánujeme dopredu. Ak sa teda pýtate na produkciu v roku 2024, pôjde o tituly, ktoré divák na našich obrazovkách pravdepodobne neuvidí v budúcom roku. Výroba seriálov a filmov neustáva a v našom portfóliu je veľké množstvo seriálov rôznych žánrov, zábavných, poučných či spravodajských relácií, online podcastov, ale aj športových podujatí, vrátane najsledovanejšieho hokejového šampionátu. Pod našou strechou máme tých najlepších tvorcov a profesionálov v brandži, kvalita výstupov je už teraz zaručená.

Čo očakávate v tomto segmente - z pohľadu vývoja cien či personálneho zabezpečenia projektov?

Celý trh očakáva infláciu cien nákladov v akejkoľvek výrobe. Televízny biznis je rovnaký, ako všetky ostatné, takže ani nám sa zvyšovanie nákladov nevyhne. Napriek tomu, že náš produkt vyžaduje vysoké investície, máme výhodu v tom, že ho divákom dokážeme ponúknuť prostredníctvom rôznych plarforiem, či už v lineárnom alebo odloženom vysielaní, v archívoch operátorov alebo v našom vlastnom, na vlastnej streamovacej platforme, ale aj na sociálnych sieťach či v podcastoch, ktoré nielen vysielame ako video na našich obrazovkách, ale môžete ho nájsť aj ako audio formát vo všetkých podcastových platformách. Efektivita je v súčasnosti a nevyhnutne aj v budúcnosti dôležitá, ak nie rozhodujúca v celom procese výroby a následného monetizovania našich produktov. Treba však vždy rátať s tým, že budúce roky budú z pohľadu vývoja cien stále náročnejšie. Čo sa týka personálneho zabezpečenia je výchova profesií tým najdôležitejším, pred čím v budúcich rokoch stojíme.


autor: Mirka Klempová

objavte viac B2B rozhovorov

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram