Inkluzívna revolúcia v televízii: TV JOJ prináša unikátnu reláciu spájajúcu ľudí na spektre a významné osobnosti (rozhovor)

Od jesene uvedie TV JOJ na slovenské obrazovky formát A SME TU (A Talks), ktorý prepája svet známych osobností s novinármi na autistickom spektre. V každej epizóde vedú títo novinári neformálne, no zároveň mimoriadne úprimné a otvorené rozhovory s významnou osobnosťou. Výsledkom sú autentické a často hlboko emotívne dialógy.

Relácia A SME TU.

„Na Slovensku ide o jedinečnú inkluzívnu reláciu, ktorú máme ambíciu predstaviť širokej verejnosti a ukázať, že medzi nami sú ľudia na spektre, ktorí dokážu existovať naplno. Nebojme sa ich, prijmime ich medzi seba,“ hovorí riaditeľka úseku výroby JOJ Group Slávka Adamíková.

Prečo sa televízia JOJ rozhodla pre tento typ formátu?

Projekt priniesla do televízie manažérka Jana Žitňanská a okamžite zaujal riaditeľa programu a spravodajstva JOJ Group Rola Kubinu. Pri realizácii sa ukázalo, že ide o mimoriadne silný koncept, ktorý už zaujal vo viacerých krajinách.

Francúzska verzia mala tú česť privítať prezidenta Emmanuela Macrona, španielska zasa herca Antonia Banderasa. Úspešne sa vysielal aj v ďalších krajinách vrátane USA, Brazílie a Nemecka.

Objavia sa aj v slovenskej verzii politici?

Nie.

Ako ste vyberali hostí pre slovenskú verziu?

Do slovenskej verzie sme pozvali osobnosti, ktoré majú svetu čo odkázať. Medzi nimi je herečka Táňa Pauhofová, športová šampiónka Petra Vlhová, hudobník Marián Čekovský či speváčka Dara Rolins. V rozhovoroch sa predstaví svetoznámy futbalista Martin Škrtel a snažíme sa získať cyklistickú legendu Petra Sagana.

Naši hostia musia mať hĺbku, výpovednú hodnotu a musia vedieť osloviť nielen svojím životným príbehom, ale aj inšpiratívnym posolstvom. Zároveň musia byť atraktívni aj z novinárskeho pohľadu. Snažíme sa dosiahnuť rovnováhu medzi popularitou a autenticitou.

Boli hostia pripravení na tento špecifický formát rozhovorov, alebo ich niečo zaskočilo?

Niektorí boli prekvapení otvorenosťou a bezprostrednosťou otázok. Napokon sa nechali uniesť autentickou atmosférou rozhovoru, ktorá sa stala silným a dojímavým momentom nielen pre divákov, ale aj pre nich samotných.

Prihliadali ste na isté špecifiká slovenského trhu oproti tomu francúzskemu alebo španielskemu?

Vlastne tam nie sú žiadne špecifiká, lebo ľudia na spektre sú univerzálni. Slovenská verzia sa najviac podobá na francúzsku. Priestor, kde sa nakrúcalo, je vyberaný tak, aby zodpovedal tomu, že sa otvárame svetu – čiže je celý obkolesený oknami. Naši novinári boli vyberaní pod vedením Jany Žitňanskej.

Program má tiež svojho moderátora, ktorý je však v úzadí. Má to byť takto podľa licencie, a nemôže ním byť známa mediálna osobnosť?

Zhovárali sme sa o tom pri študovaní licencie. Do španielskej verzie angažovali známeho moderátora, ale takýto človek má tendenciu sa ako keby dostávať do popredia formátu. A to nie je to, o čom má byť táto relácia. Je o ľuďoch, ktorí spovedajú významnú osobnosť, preto sme sa v JOJ-ke rozhodli takto.

U nás je to možno menej známy moderátor, ale zároveň je odborníkom a venuje sa ľuďom postihnutým Downovým syndrómom. Takže sme o ňom vedeli, že vie byť trpezlivý, láskavý, že ľuďom rozumie a dokáže s nimi komunikovať.

Títo ľudia sa pýtajú osobnosti rozličné otázky, čo si nepochybne budú všímať aj iné médiá, nevynímajúc bulvár. Píšu a tvoria si ich sami?

Funguje to tak, že my im urobíme rešerš osobností a oni majú za domácu úlohu, aby si počas dvoch týždňov pripravili otázky. Potom príde na rad dramaturg a otázky usporiada a vytriedi. Áno, predpokladám, že bulvár si na to posvieti, ale nevieme s tým nič urobiť. No, funguje to tak, že naši pýtajúci sa dostanú profily osobností, aby vedeli, o koho ide, a to ostatné – žurnalistickú robotu – si musia urobiť sami.

Pomerne jednoznačne ste odpovedali, že na Slovensku doň nebudete pozývať žiadneho politika. Ani ste o nich nešpekulovali?

Veľa sme sa o tom bavili a nakoniec sa rozhodlo, že by to bolo veľmi kontroverzné. Politika nás momentálne rozdeľuje a zámerom relácie je spájať.

zdroj: Stratégie

objavte viac B2B rozhovorov

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram